tisdag 26 maj 2009

Trettio procent

Blev lite besviken när jag svarat på Berg- testets sista fråga http://www.tv4.se/1.997221/quiz_hur_mycket_berg_ar_du och resultatet visade att jag bara liknar Carina Berg till ynka 30 % . Den skriftliga motiveringen löd ”Visst finns det en liten Berg därinne någonstans, om än rätt långt in och rätt olik originalet.” Eftersom jag otaliga gånger hört att procentsatser ofta är opålitliga och bör tas med en nypa salt, blev jag inte alltför nedslagen av procentsatsen men… När den sedan stod formulerad i ord längre ner på samma sida förstod jag hur illa lite Berg jag faktiskt bär inom mig.

Jag har uppenbarligen inte speciellt mycket stora stenar inom mig men jag har annat som tagit mig så här långt i livet. Jag är envis som synden när jag sätter den sidan till och det är förstås som med allt annat, på både gott och ont. Just nu behöver jag envisheten uppblandat med en orimligt stor skopa tro på mig själv. Den skopan håller jag på att leta fram inom mig, både som jag just sa, för att jag behöver den nu men också för att jag vet att den finns där någonstans. Har nog bara lagt undan den på något smart ställe där jag trodde att jag lätt skulle hitta den när jag behövde.

Jag har lagom med humor också även om den kanske är lite i det torraste laget. Har många gånger fått frågan ”Vad skrattar du åt i humor- väg egentligen?” och jag har haft väldiga problem att svara på den frågan och att kategorisera min humor. Vet inte när jag såg tv programmet ” Halv åtta hos mig” för första gången men det var då min humor fick sitt namn nämligen ”Helge Skogshumor”. Vill du veta mer om vad som kännetecknar jus den humorn är det bara att ta en titt på programmet.

Tur och tillfälligheter är också saker som för en framåt här i livet och jag tror att alla får vi våra chanser men vissa av oss är för bekväma eller kanske för fega för att våga ta dem. Den där skopan tro på mig själv som jag letar efter och hoppas hitta snart. Den skopan ska nog kunna hjälpa mig vidare i livet. Hjälpa mig våga ta den där chansen som bara ligger och väntar på rätt tillfälle att segla förbi mig med lagom hög fart för att jag ska hinna fånga upp den och skapa en förändring av den som passar in i mitt liv.

Visst blev jag liten besviken efter det där Bergtestet. Jag skulle gärna vilja vara lite mer lik Carina Berg för jag gillar hennes coola stil och utstrålning. Nu är jag inte det och då får jag satsa på att vara mig själv till hundra procent istället. Vilket är svårt många gånger men aldrig omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar