tisdag 5 maj 2009

Lantligt toppmodernt

Finns det någonting härligare än att bläddra i en inredningstidning och låta sig inspireras och njuta av bilder på charmiga kök i lantlig stil med romantiska detaljer. Vända blad och fascineras av det toppmoderna köket med de allra senaste bekvämligheterna med helt onödiga finesser. Finesser som man enligt tidningens skribent bara måste skaffa nu om man vill vara trendig och inne och säg den som inte vill vara det.
Enligt samma person går förstås just den aktuella inneprylen eller hela köket att införskaffa på en hemsida någonstans i cyberrymden. Väljer man det mer lantliga köket går även de inredningsdetaljerna att köpa på deras hemsida eller i en butik någonstans på den Skånska landsbygden.

Åka till Skåne och leta inredningsbutik känns långsökt och är inget alternativ där jag sitter uppkrupen i soffan. Butiken på nätet håller alltid öppet och finns bara en webbadress bort så därför bläddrar jag vidare och fortsätter drömma.

På nästa sida fastnar jag med blicken på bilden av ett sovrum med hundra procent mysfaktor och färgkombinationer, kuddar, örngott och plädar som lockar på John Blund.

På min väg genom tidningen lägger jag även läsarens fiffiga tips och lösningar på vardagliga problem på minnet för framtida bruk, eller snarare missbruk eftersom jag aldrig brukar lyckas med deras dunderkurer trots flera tappra försök.

Mittuppslaget välkomnar mig att kliva in i någon kändis privata lilla lya eller herrgårdsliknande villa. Med fotografens och journalistens hjälp får jag, om än en liten och kanske lite väl romantiserad inblick i hur en änglasamlande skådespelerska bor och lever till vardags. Efter att ha fått ta del av just det närmar jag mig slutet och recepten. Med en suck och tankarna fortfarande kvar i herrgårdsvillan tar jag med mig tidningen ut i mitt helt vanliga, finesslösa Ikea-kök och bakar en ovanligt änglalik äppelkaka som enligt receptet ska smaka himmelskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar